نمایندگی زیمنس: شبکه EIB/KNX و کاربرد آن در اتوماسیون صنعتی زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 24 شهریور 1397چاپ
اشتراک گذاری:
نمایندگی زیمنس: شبکه EIB/KNX و کاربرد آن در اتوماسیون صنعتی زیمنس
سیستم KNX مخفف کلمه Konnex است که یک سیستم استاندارد ارتباطی برای کنترل ساختمان های هوشمند است. در گذشته این سیستم با نام EIB که مخفف عبارت European Installation Bus است شناخته می شد. 
از این شبکه برای برقراری ارتباط بین تجهیزات در منازل و ساختمان ها استفاده می شود. این شبکه جهت صرفه جویی در کابل مصرفی بین تجهیزات ساختمان، ساده شدن طراحی سیستم تاسیسات، توسعه آسان و . . . مورد استفاده قرار می گیرد. 
یک ساختمان هوشمند در این شبکه شامل تجهیزات مختلف مانند سنسورها، رله موتور، ترموستات و انواع نمایشگرها است. هر کدام از این اجزا به صورت جداگانه دارای میکرو کنترل داخلی می باشند. 
برای اتصال LOGO! به شبکه KNX باید از ماژول ارتباطی CM EIB/KNX استفاده کرد. این کارت به راحتی به ماژول اصلی متصل می شود. ولتاژ تغذیه این ماژول ارتباطی 24 VDC/AC است. این ماژول با تغییر فرمت اطلاعات، KNX را برای LOGO! و توابع پی ال سی LOGO! نمایندگی زیمنس را برای KNX قابل شناسایی می سازد و می تواند بین LOGO! و دیگر تجهیزات موجود در شبکه KNX ارتباط برقرار کرد.
در شکل زیر کارت CM EIB/KNX از دو زاویه مختلف نمایش داده شده است:
 
 
 
 
1. تغذیه 
2. زائده کشویی برای اتصال الکتریکی به LOGO! 
3. چراغ RUN/STOP برای نشان دادن ارتباط با LOGO!
4. چراغ BUS برای نشان دادن ارتباط EIB
5. Lable برای آدرس فیزیکی
6. ورودی برای اتصال کابل EIB 
7. درگاه توسعه برای ارتباط با LOGO!
 
 
کارت CM EIB/KNX از طریق کابل KNX به شبکه متصل می شود و تبادل داده می کند. این کابل به رنگ سبز تولید می‌شود و شامل دو زوج سیم است که سیم های قرمز و مشکی همزمان برای تغذیه دستگاه و انتقال داده استفاده می شوند. حداکثر طول مجاز برای این کابل 100متر است. 
محل اتصال این کابل در ترمینال دو قطبی است که در قسمت پایین کارت قرار دارد و به صورت روبه‌رو کابل به آن متصل می‌شود. 
توجه: فقط جفت سیم های قرمز و سیاه متصل شوند (جفت سیم زرد- سفید نباید وصل شوند).
برای قراردادن هر دستگاه در شبکه KNX باید از نرم افزار ETS استفاده کرد. طراحی در این نرم افزار شامل تنظیم پارامترهای دستگاه ها وآدرس دهی فیزیکی و گروهی است. برای پیکربندی و تنظیمات هر دستگاه باید مشخصات دستگاه مورد نظر را به نرم افزار ETS داد.
می توان کارت CM EIB/KNX را پس از اتصال کابل، با فشردن دکمه Prog. به حالت Programming mod برد. 
در حالتی که اتصال BUS درست باشد، چراغ BUS سبز رنگ می شود و در حالت Programming چراغ LED نارنجی رنگ می شود و هنگامی که برنامه نویسی آدرس فیزیکی پایان یافت، LED خاموش می شود. 
پیش از این گفته شد که با استفاده از کارت های افزایشی، ورودی ها و خروجی ها را می توان تا 24 ورودی دیجیتال و I6 خروجی دیجیتال و همچنین 8 ورودی آنالوگ و 2 خروجی آنالوگ افزایش داد. حال زمانی که از کارت CM EIB/KNX استفاده می شود از تمامی ورودی و خروجی های مذکور می توان استفاده کرد و اگر ورودی ها و خروجی هایی توسط سنسورها یا کلیدهای فیزیکی اشغال شده باشند، با نصب این کارت می توان از باقی ورودی و خروجی هایی که در LOGO! اشغال نشده اند، در EIB استفاده کرد. برای درک بهتر این مطلب به شکل های زیر توجه کنید.
 
 
 
اطلاعات مربوط به کارت های توسعه AS-I و CM EIB/KNX در جدول صفحه بعد آمده است.
 
 
 
لازم بذکر است که در مدل LOGO! OBA7 با استفاده از شبکه و متصل کردن چند LOGO! به یکدیگر ورودی های دیجیتال را ماکزیمم تا 88 و خروجی دیجیتال را می توان تا 80 عدد افزایش داد و همچنین می توان 40 ورودی آنالوگ و I6 خروجی آنالوگ نیز داشت.

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.